עראק ואלכוהול כטינקטורה או תרופה

|
|
|
עראק ואלכוהול כטינקטורה או תרופה

לאורך ההיסטוריה, אלכוהול בצורותיו השונות שימש כחומר מרפא חשוב. כיום מוכרות בעיקר איכויות המרפא של יין ובעראק, אך ליקרים שונים הנם למעשה תרופות שונות שהתגלגלו לאורך ההיסטוריה עד לשולחן הבר בפאב הקרוב…

כדי ללמוד עוד, נתחיל במושג ׳טינקטורה׳:

טינקטורה היא מיצוי של תכונות המרפא של צמח- באלכוהול. באמצעות השריית צמח בתמיסה של אלכוהול ומים והפרדת הצמחים לאחר כחודש במשרה, ולעיתים על ידי שימוש בזרעים ועשבים שונים כבר בתהליך זיקוק או תסיסת ויישון האלכוהול (עראק מזקקים, יין נוצר בתסיסת פירות.), מתקבל נוזל לשתייה המכיל חומרים פעילים, בעלי טעם וריח ייחודים המצטרפים לאיכויות של האלכוהול (אלכוהול מחטא, אך עראק גם מחטא וגם מאלחש את השיניים ותורם לעיכול לדוגמא).

מאחר ותכונות הצמחים עשויות להשפיע על התהליכים בגוף שלנו. בשימוש מושכל ההשפעה של טינקטורה היא כזו שעוזרת לגוף להתגבר על קושי (לדוגמא- עוזרת בכיוח ליחה או בהפרשת מיצי מרה לטובת עיכול תקין) או מעודדת תהליכי חיזוק (לדוגמא- בניית כדוריות דם אדומות או תמיכה בתפקוד עצבי תקין).

דז׳סטיפים ואפרטיפים שונים הנם סוגים שונים ופיתוחים מאוחרים של טינקטורות (פסטיס, פרנו, קמפרי נמצאים בקטגוריות האלו) שפותחו על מנת ללוות ארוחה על ידי עירור התיאבון וסיוע בעיכול.ֿ

 

אז בואו נדבר על עראק.
עראק הוא תוצר של הוספת אניס לתהליך זיקוק האלכוהול ולכן יש לו ניחוח אניס אופייני ומוכר.
*וודאו שיש לכם/ן גישה לעראק אמיתי שאכן עבר תהליך מסורתי, העדיפו מוצר כזה הידוע לעיתים בשם ׳מחייה׳ על פני מוצר סינטטי, במידת האפשר.

מסורתית, הוא משמש לא רק להנאה סביב ארוחות עם חברים אלא גם לשימוש רפואי במחלות וכאבים שונים, כמסייע בהורדת חום בשימוש כקומפרס, לעיסוי הבטן של תינוקות ומבוגרים עם קושי בעיכול, לשתייה כמחטא ומאלחש בכאבי שיניים, למריחה או לקוממפרס על בית החזה במקרה של גודש ושיעול, לגרגור בדלקות חניכיים וגרון, וכמשכך טראומה בשימוש פנימי קצר. שווה לציין גם כי בהרבה ׳ישיבות שבעה׳ בהן הייתי, ישנו לפחות יום אחד בו לפחות אחד מהאבלים שותה עראק עם חבר טוב או חברים, כחלק מעיבוד האבל. כמובן שהעראק אינו מהווה תחליף לאבחון וטיפול רפואיים מדוייקים, אך הוא סייע ומסייע רבות למי שבוחרים בו כעזרה ראשונה ולהקלה על סימפטומים (במיוחד בלילה). חשוב להכיר בהקשר לשימוש בעראק ובאלכוהול כי מוכרת תופעה של תחושת קור כעשרים דקות או חצי שעה לאחר המריחה החיצונית. כדאי להיות מודעים ובמקרה שהטיפול נעשה בילד יש להשאר בקרבת מקום ולוודא כי הילד מכוסה היטב וחש שמספיק חם לו.

הנה ״מתכון״ מאוד יעיל לשימוש הביתי בעראק:

קומפרסים לכאבי גדילה

מי שסובלים מזה יודעים כמה זה כואב לגדול (גדילת העצמות) וכמה מתסכל זה כשיש לך ילד או ילדה שבוכים בבית במיטה כי נורא כואב להם לגדול עכשיו. 

אני בטוחה שיש סיבות פנימיות וטיפולים שניתן לעשות אבל, אם תקחו חיתולי בד (״טטרה״) ותספיגו אותם בעראק ותניחו באהבה על האיזורים שכואבים לילד יש סיכוי טוב שזה יעזור.
אולי כי אדי העראק מרדימים אותו (:

במקום עראק  תוכלו להשתמש בפסטיס, אוזו או כל זיקוק אחר מוכר ואיכותי של אניס..

ליקרים נוספים ושימושיהם הרפואיים:

בחבורה השמחה הזו אנו פוגשים את הקמפרי שעוזר ״להוריד״ את האוכל ולהשרות עלינו נחת, בזכות הטעם המריר שלו, את השרטרז שהינו מרקחת של לא פחות מ- 17 זני צמחים, המסייעים במגוון רחב של חוליים, ומי לא פגש בקבוק אבסינט בחייו? המשקה המחזק והמשכר הזה מכיל את לענה מסויימת, בת דוד של השיבא. גם הוא בהחלט עוזר לעיכול ואף עשוי לרומם את מצב הרוח וליצור כמעט אופוריה. בכתבים ישנים יותר מוזכרים ״יין הרקח״ והיי״ש (יין שרף) כחומרי עזרה למרפא. תוכלו לשתות מעט יין אדום לחיזוק הדם או יין לבן לתמיכה בריאות. ישנם הרבליסטים המשרים צמחים ותבלינים שונים ביין. אפשר לציין גם את הג׳ין, המזוקק מפרי הערער (ג׳וניפר), המסוגל לעזור, בשילוב עם מיץ רימונים אמיתי בחיזוק רקמות דרכי השתן והוא חלק מהטיפול האפשרי וכנראה המסורתי בדלקת בדרכי השתן. אפילו הבירה המוכרת לכולנו התחילה כדרך ״להמתיק את התרופה״ של מספר צמחים מרים, באמצעות התססה והוספת צמחי מרפא מתקתקים לתוכה. (אגב, היא מפורסמת בגבריותה אך היא נרקחה בידי ועבור נשים במקור….)


לסיכום, כיום משקאות אלכוהוליים משמשים בעיקר להנאה אך בעברם הלא רחוק משקאות אלו נצרכו כחומרים המסייעים ותומכים בבריאות האדם. אולי חידוש מערכת היחסים שלנו עם מוצרים אלכוהוליים והבנת ערכו ותרומתו הייחודית של כל משקה יכול להיות התרופה לשימוש היתר והשימוש הלקוי באלכוהול שניתן לראות לעיתים בקרב אנשים שונים וכן בקרב בני נוער.

 

לשיתוף המאמר